انتقال کرونا

حققان چینی معتقدند که ویروس کرونا می تواند از فاصله ۳٫۹ متری از فرد مبتلا به سایر افراد انتقال یابد.

دانشمندان چینی دو بخش بیمارستان هوشنشان در ووهان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که انتقال ذرات ویروس کرونا در هوا در فاصله ۳٫۹ متری اتفاق می افتد؛ ویروس همچنین روی سطح دستگیره در ها و موس های رایانه وجود دارد.

این مطالعه نشان می دهد که مبتلایان به کروناویروس می توانند عفونت را در فاصله ۳٫۹ متری پخش کنند که این مقدار فاصله مساوی با دو برابر قوانین فاصله گذاری اجتماعی است.

دانشمندان چینی نمونه های سطح و هوای هر دو بخش مراقبت های ویژه و بخش عمومی بیماران کووید_۱۹ را در بیمارستان هوشنشان ووهان آزمایش کردند.

هر دو بخش در تاریخ ۱۹ فوریه تا ۲ مارس ۲۴ بیمار را زمانی که چین هنوز درگیر ویروس کرونا بود در خود جای داده بودند.

این گروه تحقیقاتی انتقال ذرات معلق هوا (آئروسل) را مشاهده کردند و دریافتند ذرات معلق آلوده به ویروس کرونا چندین ساعت در هوا باقی می مانند، اما این ذرات ویروس در هوا با قطرات سرفه یا عطسه که در عرض چند ثانیه به زمین می افتند یا روی سطوح باقی می مانند، متفاوت است.

آن ها همچنین پی بردند ذرات کرونا در هوا عمدتاً در ارتفاعات پایین از فاصله ۳٫۹ متری انتقال می یابند، اگرچه مقادیر کمتری از این ذرات آلوده در ارتفاعات بالا از فاصله ۲٫۴ متری انتقال می یابد، در نتیجه فاصله یک و نیم متری دولت برای جلوگیری از انتقال آن در مکان های عمومی کافی نیست.

هنوز مشخص نیست که ذراتی که از فاصله ۳٫۹ متری می توانند انتقال یابند عفونی هستند یا خیر، با این حال سازمان بهداشت جهانی تا کنون ریسک ابتلا به ویروس کرونا را از این فاصله کم می داند.

علاوه بر این، گروه محققان چینی از آکادمی علوم نظامی پکن نیز میزان غلظت این بیماری را بر روی سطوح آزمایش کردند، نتایج یافته های این تیم که در مجله امرجینگ اینفکشن دیزیز، منتشر شده است، نشان می دهد این ویروس به دلیل گرانش و جریان هوا بیشتر بر روی سطح زمین می ماند.

میزان بالایی از ویروس کرونا در سطوحی مانند موس های رایانه ای، سطل آشغال، تخت خواب و دستگیره در ها و مکان هایی که بیشتر با دست تماس دارند، مشاهده شده است.

به گفته این گروه تحقیقاتی نیمی از نمونه ها که از کف کفش کارکنان بخش مراقبت های ویژه گرفته بودند، مثبت اعلام شد، بنابراین ممکن است کف کفش های کادر درمانی به عنوان حامل ویروس کرونا عمل کنند.

لازم به ذکر است که هیچ یک از کارکنان این بیمارستان آلوده نبودند، این نشان می دهد رعایت اقدامات بهداشتی می تواند از بروز بیماری جلوگیری کند.

دانشمندان معتقدند که قرنطینه کردن افراد مشکوک به ویروس کرونا راهکار مناسبی برای کنترل کوید_۱۹ نیست، همچنین از آنجایی که اکثر افراد در خانه تجهیزات کافی برای پیشگیری و درمان این بیماری ندارند، محدود کردن ویروس به خانواده ها به سادگی منجر به انتقال این ویروس به سایر افراد خانواده می شود.

بخوانید
تست کرونا در منزل

پیام بگذارید