واکسن کرونا

شیوه عملکرد تست های کرونا این روز‌ها تبدیل به یک مسئله مبهم برای اغلب مردم شده است.

انواع تست های کرونا وجود دارد و افراد نمی‌دانند کدام آزمایش مناسب حال‌شان است.

آزمایشات عمومی خون
تست نیمه اختصاصی آنتی بادی
تست اختصاصی که تست از مخاط حلق و بینی و گاهی خلط ( PCR) میباشد .

وCovid-19 ، یک بیماری عفونی ویروسی است و با روشی مشابه با ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، به راحتی بین افراد گسترش می‌یابد. اغلب مبتلایان Covid-19 دارای بیماری تنفسی خفیف تا متوسط هستند، و برخی ممکن است علامتی نداشته باشند (عفونت بدون علامت) که مشگل ترین قسمت این بیماری است..چون فرد با ظاهر سالم بیماری را در جامعه پراکنده میکند. برخی دیگر دچار علائم شدیدی می‌شوند و نیاز به درمان تخصصی و مراقبت‌های ویژه پیدا می‌کنند.و بدترین حالت آن که ریه در گیر شده و فرد با حالت کمبود اکسیژن و خفگی فوت مینماید و یا با اضمحلال قلب.

سیستم ایمنی بدن افرادی که Covid-19 را دارند، با ایجاد پروتئین‌هایی که می‌توانند در خون بیمار به ویروس حمله کنند (آنتی‌بادی‌ها)، به عفونت پاسخ می‌دهند. آزمایشات آنتی‌بادی در خون افراد نشان میدهد که آن‌ ها در حال حاضر مبتلا به COVID-19 هستند یا قبلا آن را داشته‌اند.

چرا تست‌های دقیق مهم هستند??

آزمایش دقیق، شناسایی افرادی را امکان‌پذیر می‌سازد که ممکن است نیاز به درمان داشته باشند یا برای پیشگیری از گسترش عفونت، باید خود را ایزوله کنند. عدم تشخیص افراد مبتلا به COVID-۱۹ باعث به تعویق افتادن درمان شده و خطر گسترش بیشتر عفونت را به دیگران به همراه دارد. .

بخوانید
عفونت ناف

شناسایی صحیح افرادی که قبلا و یا در حال حاضر این ویروس را دارند، در اندازه‌گیری گسترش بیماری، ارزیابی موفقیت سلامت عمومی (مانند جداسازی) اهمیت دارد .

اختصاصی ترین و دقیق ترین آزمایش برای این بیماری موذی آزمایش RT.PCR است که به وجود خود ویروس در بدن پی میبرد.

برای Covid-19 فعلا سه گروه تست انجام میگیرد.

۱.عمومی : CRP.ESR.LDH،CBC و از این گروه
۲.نیمه تخصصی : تست ایمینولوژی شامل IgG و IgM بروش الیزا و فعلا تنها روش موجود در ایران و دیگر کشور ها میباشد.و بنظر نمیاد که با توجه به انتظاری که از کیت و دستگاه داریم زیاد قابل قبول نباشد.

۳.تخصصی که بروش PCR میباشد و Gold-standard است
واینکه بقدری این بیماری موذی و با علائم مختلف است که ایجاد وسواس و نگرانی برای بیمار و پزشک ایجاد میکند و تشخیص افتراقی بدون کمک لابور امکان پذیر نمی باشد.