چکاپ کامل بدن

چکاپ کامل بدن در تشخیص به موقع بیماری به ما کمک کرده و همچنین سبب کاهش چشم‌گیر هزینه‌های درمان می‌شود. این کار در رفع استرس بیماری مفید است چون وقتی متوجه شویم که به بیماری خاصی مبتلا نیستیم، خیال آسوده‌تری داریم.

چکاپ انواع مختلفی دارد که برخی از آنها بصورت عمومی هستند و همه‌ی افراد فارغ از جنسیت و سن باید آن را برای اطمینان از سلامت جسمی خود انجام دهند.

گروه دیگری از چکاپ ها به سن و جنسیت افراد بستگی دارد و به تجویز پزشک انجام می‌شود. در ادامه چکاپ‌های لازم در سنین مختلف برای مردان و زنان را به تفکیک توضیح داده‌ایم.

چکاپ مربوط به سلامت قلب

چکاپ کامل بدن برای فشارخون

اگر سن شما بالای ۴۰سال است یا اگر سابقه خانوادگی دارید بهتر است هر ۶‌‌‌ماه یا هر ۱۲‌ماه یکبار فشارخون خود را بررسی کنید.

بررسی میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید ضروری

مقدار بیش از حد کلسترول خون باعث تنگی رگ‌های خون رسانی به قلب می‌شود و خطر حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. اگر شما بالای ۴۰‌سال سن دارید باید هر سال میزان کلسترول و تری‌گلیسیریدضروری خون خود را با انجام چکاپ  بررسی کنید.

تست شاخص توده بدنی(BMI)

داشتن اضافه وزن در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارد. از این رو با تشخیص اضافه وزن و کنترل آن می‌توان از بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد.

چکاپ مربوط به وضعیت دیابت

دیابت سومین عامل مرگ و میر در ایران است و در هر ۳‌ثانیه یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود.

چکاپ مربوط به عملکرد تیروئید

اگر عملکرد تیروئید از حالت عادی خارج شود روی بسیاری از اعضای دیگر بدن تاثیر می‌گذارد پس باید سلامت تیروئید را بطور مرتب بررسی شود.

بخوانید
انواع تست های کرونا و بررسی میزان دقت و اعتبار

چکاپ مربوط به عملکرد کبد

آمار‌ها نشان می‌دهند که سالانه ۱۵‌هزار ایرانی به بیماری‌های مربوط به نارسایی کبد مبتلا می‌شوند. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری نارسایی کبد باید به هنگام چکاپ کامل بدن، عملکرد کبد را هم بررسی کنیم.

چکاپ مربوط به وضعیت کلیه

نارسایی کلیه از جمله بیماری‌های شایع است که نرخ رشد آن در کشور ما سالانه ۵‌درصد است. این آمار مربوط به بیمارانی است که وضعیت آنها شناسایی شده ‌است و تحت درمان هستند. برای بررسی سلامت کلیه ها سطح اوره و کراتینین را با استفاده از آزمایش ادرار، آزمایش خون و سونوگرافی اندازه گیری می‌کنند.

چکاپ مربوط به وضعیت روده بزرگ

از معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، سالانه۴‌هزار ایرانی جان خود را در اثر ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ از دست می‌دهند. سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در ایران است، پس لازم است که بعد از سن ۵۰‌سالگی سلامت آن را با انجام آزمایش بررسی کنیم.

چکاپ بینایی

تاثیر سلامت چشم‌ها در زندگی افراد بالا است. با بررسی وضعیت فشار خون، دیابت، عملکرد تیروئید، بیماری‌های سیستم ایمنی، آلرژی و بیماری‌های سیستم عصبی می‌توانیم تا حد زیادی سلامت چشم خود را تامین کنیم.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا اعلام کرده است افرادی که بالای ۴۰‌سال سن دارند لازم است بطور مرتب به چشم پزشک مراجعه کرده و سلامت چشم‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

تست سلامت لثه‌ها و دندان‌ها

دندان‌های ما نقش بسزایی درسلامت و زیبایی دارند و یکی از شاخص‌هایی است که وضعیت سلامت ما را نشان می‌دهد. باید هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده و سلامت دندان‌های خود را بررسی کنیم.

بخوانید
کاهش پلاکت خون

چکاپ ویژه مردان

بیماری‌های پروستات از شایع‌ترین بیماری های مربوط به مردان است. مردانی که سن آنها بیشتر از ‌۵۰سال است باید سالی یک مرتبه آزمایش پروستات را انجام دهند.

چکاپ ویژه‌ی بانوان

پاپ اسمیر

آمار‌ها نشان می‌دهد که یک مورد از هر ۳۷ نفر(۲/۶۹ درصد) مبتلا به سرطان رحم است. بانوانی که سنشان بیشتراز ۲۱سال است و همچنین از لحاظ جنسی فعال هستند، باید این آزمایش را سالی یک مرتبه برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه‌ی رحم انجام دهند.

ماموگرافی

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان و دومین عامل مرگ و میر در زنان است. لازم است که بانوان ۳۹-۲۰ساله دوسال یکبار و بانوان ۴۰سال به بالا سالی یک مرتبه این ازمایش را برای تشخیص به موقع سرطان سینه انجام دهند.

سنجش تراکم استخوان

پوکی استخوان از جمله مشکلات شایع بین بانوان است پس لازم است که بانوان بعد از یائسگی یا بعد از سن ۶۰سالگی آزمایش سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.

انجام چکاپ کامل بدن به ما این امکان را میدهد که وضعیت هایی که بیماری نیستند اما به بیماری بسیار نزدیک هستند، را به موقع تشخیص دهیم و راه حل مناسبی برای پیشگیری آنها انتخاب کنیم. همچنین با تشخیص به موقع بیماری‌ها می‌توانیم در زمان و هزینه‌هایی که صرف درمان بیماری می‌شود صرفه جویی کنیم. با استفاده از آزمایش خون در منزل می‌توانید وضعیت چکاپ خود را بررسی کنید.

 

پیام بگذارید