پانسمان زخم در منزل

پانسمان یک پد یا کمپرس استریل است که برای بهبود و محافظت از جراحت در برابر آسیب بیشتر استفاده می شود. جهت انجام پانسمان در منزل، با ما تماس بگیرید.

جراحت چیست؟

زخم و جراحت، در واقع آسیب به یک بافت زنده از بدن است که در اثر بریدگ ، ضربه یا سایر تأثیرات به وجود می‌آید. برخی از زخم‌ها و جراحات سطحی بوده و به پوست‌خارجی محدود می‌شوند، در حالی که برخی از زخم‌ها به بافت‌های زیرین آسیب می‌رسانند.

انواع جراحات

زخم‌ها به طور مؤثر به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند. زخم‌های باز، زخم‌هایی هستند که در آن پوست پاره، خرد، بریده یا سوراخ می شود. در حالی که زخم‌های بسته، زخم‌هایی هستند که در اثر ضربه‌ های منجر به کوفتگی می‌شوند. زخم‌های بسته دارای آسیب داخلی و کبودی در پوست هستند اما هیچ بریدگی قابل مشاهده‌ای ندارند.

زخمهای باز به چندین نوع تقسیم می شوند:

  • ساییدگی
  • بریدگی
  • پارگی
  • سوراخ شدن
  • سوختگی
  • و…

چه زمانی زخم به پزشک احتیاج دارد؟

در موارد زیر، برای پانسمان زخم به پزشک نیاز است. پزشکان‌ما می‌توانند پانسمان زخم در منزل را برای‌شما انجام دهد.

  • زخم عمیق‌تر از نیم اینچ است
  • خونریزی متوقف نمی‌شود
  • خونریزی مداوم بیش از 20 دقیقه
  • زخم در اثر یک تصادف بزرگ ایجاد شده است

بسته به شدت و نوع زخم، پزشک ما در منزل می‌تواند از روشهای مختلفی برای بستن زخم مانند بخیه، چسب پوست و… استفاده کند. پس از پانسمان صحیح و اصولی، زخم شروع به ترمیم خواهد کرد. برای جلوگیری از عفونت و سپتیک، در صورت ایجاد زخم های سوراخ شدگی، کزاز تزریق می‌شود. در بعضی موارد پزشکان ترجیح می‌دهند که زخم سوراخ نشده را نبندند و فقط آن را با گاز می‌پوشانند تا بهبود، روند طبیعی خودش را طی‌کند.

بخوانید
بیماری های گوش

پانسمان زخم

پانسمان زخم یک پد استریل است که برای محافظت از زخم از آسیب و عفونت بیشتر، روی آن قرار می گیرد. پانسمان به روند بهبود کمک می کند. پانسمان به نوع زخم بستگی دارد و هیچ نوع پانسمان واحدی وجود ندارد که برای انواع زخم‌‌ها مناسب باشد. بیش از 3000 نوع پانسمان وجود دارد.

انواع اصلی پانسمان مراقبت از زخم عبارتند از:

هیدروکلوئید: از این نوع پانسمان در سوختگی ها، زخم های نکروزه، زخم های وریدی و زخم های فشاری استفاده می‌شود.

هیدروژل: این نوع پانسمان برای زخم های نکروزه، محل های اهدا عضو شده، سوختگی های درجه دو و بالاتر و در زخم‌هایی با مایعات اضافی کم یا زیاد استفاده می‌شود.

آلژینات: این پانسمان برای زخم های فشار در مرحله 3 یا 4 ، زخم وریدی و غیره استفاده می‌شود.

کلاژن: از پانسمان کلاژن برای زخم های مزمن یا راکد، زخم های جراحی، محل های پیوند و غیره استفاده می‌شود.

التیام زخم

ترمیم‌زخم یک فرآیند پیچیده است. جایی که پوست و بافت ها پس از آسیب‌دیدگی خود را ترمیم می‌کنند. بهبود زخم همچین یک پروسه شکننده است، که مستعد ابتلا به عفونت ها و وقفه‌هایی می‌باشد که منجر به جراحات مزمن غیر قابل بهبود می شود. مراقبت مؤثر از زخم، روند منجر به بهبودی سریع را تسهیل می کند. اصلی ترین روش مراقبت از زخم، پانسمان است. جهت پانسمان در منزل، با ما تماس بگیرید.

مراحل بهبود زخم

بهبود زخم به طور مؤثر به 4 مرحله از رخدادهای بیوشیمیایی قابل پیش‌بینی که منجر به ترمیم بافت پوست می‌شود، تقسیم می‌گردد. این مراحل عبارتند از:

بخوانید
بیماری های مغز و اعصاب

هموستاز یا لخته شدن خون: این اولین مرحله از مراحل چهارگانه بهبود زخم است. همسوستاز شدن خون، منجر به جلوگیری از ادامه خونریزی و از دست رفتن خون بیشتر می‌شود.

التهاب: این مرحله دوم در پروسه ترمیم زخم است. در اینجا سلول‌های سفید خون، سلوله‌ای مرده و بقایای آن را می‌خورند و فاکتورهای رشد مشتق از پلاکت در زخم آزاد می شوند.

تکثیر یا رشد بافت جدید: این سومین مرحله در بهبود زخم است. در این مرحله بافت‌های جدید تشکیل شده و اندازه زخم منقبض می‌شود.

بلوغ: این مرحله نهایی ترمیم زخم است. در این مرحله، کلاژن در امتداد خطوط کششی تنظیم می‌شود و دیگر نیازی به آن نیست. بنابراین از طریق آپوپتوز خارج می‌شود.

چرا باید پانسمان زخم در منزل انجام شود؟

بسیاری از زخم‌های عمیق و شدید برای بهبود مؤثر به مراقبت منظم از زخم، پانسمان و دارو احتیاج دارند. برای چنین روشی بیمار در بیمارستان بستری نخواهد شد و به او توصیه می‌شود که از مراقبت از زخم در خانه خود استفاده کند. کمک به چنین بیمارانی، خدمات مراقبت های بهداشتی در منزل است که ما آن را فراهم کرده ایم.

در صورتی که از خدمات پانسمان زخم در منزل توسط ما استفاده کنید، یک پرستار واجد شرایط به شما مراجعه می‌کند و برای شما اقدامات لازم را انجام می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال پانسمان زخم در خانه هستید، فقط با ما تماس بگیرید. پرستار نماینده ما در مدت زمان کوتاهی به ملاقات شما می‌آید.

مزایای انجام پانسمان زخم در منزل

نقش پانسمان زخم، ایجاد یک محیط مناسب برای بهبود، تقویت و ترمیم زخم است. یک محیط شفابخش و مرطوب، باعث تحریک تکثیر سلولی شده و سلولهای اپیتلیال را به مهاجرت ترغیب می‌کند. پانسمان‌های نگهدارنده رطوبت همچنین به عنوان یک سد یا مانع در برابر باکتری ها عمل می‌کنند و مایعات اضافی زخم را جذب می‌کنند تا شرایط مناسب برای بهبود ایجاد شود. پانسمان زخم‌های امروزی همچنین می تواند به کاهش یا از بین بردن درد کمک کند، نیاز به تعویض پانسمان را کاهش دهد.

بخوانید
تست خواب

با یک پانسمان صحیح که در منزل خودتان انجام شود، نیازی به مراجعه به درمانگاه و کلینیک نخواهید داشت. همچنین، علاوه بر پانسمان اولیه، در صورتی‌که نیاز به تعویض پانسمان نیز دارید، ما برای خدمت‌رسانی آماده هستیم.

درمان زخم

با انجام این مراحل ساده، زخم های سطحی و جزئی می توانند به راحتی در خانه درمان شوند.

  • ابتدا زخم را بشویید، ضدعفونی کرده و سپس همه آلودگی ها را برطرف کنید.
  • برای کنترل خونریزی و تورم، روی زخم فشار وارد کنید.
  • در صورت نیاز از کرم ترمیم‌کننده زخم استفاده کنید.
  • زخم را با استفاده از پانسمان یا باند استریل بپیچید.
  • برای ترمیم سریع زخم، حداقل برای مدت 5 روز آن را تمیز و خشک نگه دارید.
  • در صورت لزوم از داروهای ضد درد استفاده کنید.
  • داروهای ترمیم کننده زخم مصرف کنید.
  • در صورت وجود کبودی یا تورم، روی آن یخ بگذارید.