پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی ژنتیکی است که در حدود ۳٪ از افراد در ایالات متحده به آن مبتلا می شود.

پسوریازیس توسط سلول های پوستی ایجاد می شود که تا ۱۰ برابر سریعتر از حد نرمال تقسیم می شود. هنگامی که این سلول ها به سطح رسیدن می میرند و یک محیط سفید رنگ را تشکیل می دهند. پسوریازیس همیشه در مقیاس کوچک آغاز می شود و به مرور پراکنده می شوند. این بخش های سفید رنگ در پوست سر، آرنج و زانو ایجاد می شود.

اگرچه پلاکهای پسوریازیس تنها به چند ناحیه محدود می شوند، اما این شرایط می تواند شامل مناطق گسترده ای از پوست در هر جایی از بدن باشد. علائم پسوریازیس بسته به نوع پسوریازیس شما متفاوت است. علائم پسوریازیس رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لکه های قرمز پوست
خشک شدن و ترک خوردن پوست
خارش، سوزش، یا درد
توده های خارش دار روی سطح پوست

پسوریازیس پلاک رایج ترین نوع پسوریازیس است و نام آن از پلاکهایی که روی پوست ایجاد می شود گرفته شده است. در هر قسمت از پوست ظاهر می شود، اما زانو، آرنج، پوست سر، پاها و ناخن رایج ترین مکان ها هستند. علائم پلاک پسوریازیس شامل درد پوست، خارش و ترک خوردگی است.

محصولات بدون نسخه زیادی وجود دارد که در درمان پسوریازیس پلاک موثر هستند. کرم هیدروکورتیزون ۱٪ یک استروئید موضعی است که می تواند بیماری خفیف را سرکوب کند .

پسوریازیس پوست سر می تواند کل پوست سر شما را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع از پسوریازیس حتی می تواند به پیشانی، پشت گردن و یا پشت گوش ها گسترش یابد. علائم پسوریازیس پوستی ممکن است شامل اندکی پوسته پوسته شدن باشد. علائم پسوریازیس پوستی متوسط ​​تا شدید ممکن است شامل پوسته پوسته شدن ریش، چروک پوست و ریزش مو باشد. پسوریازیس پوست سر مستقیما باعث ریزش مو نمیشود، اما استرس و خراشیدن بیش از حد یا برداشتن پوست سر ممکن است باعث ریزش مو شود.

پسوریازیس پوست سر با شامپو، کرم، ژل، روغن، پماد و صابون درمان می شود. اسید سالیسیلیک و دود زغال سنگ دو دارو در داروهای بدون نسخه هستند که به درمان پسوریازیس پوست سر کمک می کنند. تزریق استروئید و فتوتراپی ممکن است برای درمان پسوریازیس پوست سر نرمال مفید باشد. Biologics آخرین رده از داروها است که همچنین می تواند به درمان پسوریازیس پوست سر شدید کمک کند.

پسوریازیس گوته نقطه های کوچک، صورتی یا قطره بر روی پوست است. کلمه guttate از کلمه لاتین gutta است، به معنی کاهش است. پسوریازیس Gutate به طور معمول توسط استرپتوکوک (گلودرد استرپتوکوکی) ایجاد می شود و شیوع آن معمولا دو تا سه هفته پس از گلودرد رخ می دهد.

پسوریازیس گوته  بعد از چند هفته بدون درمان بهبود می یابد . در این مواقع مرطوب کننده ها می توانند برای نرم شدن پوست استفاده شوند. اگر سابقه پسوریازیس وجود داشته باشد، پزشک ممکن است گلو را بررسی کند اگر گلو نشان دهد استرپتوکوک وجود دارد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.

بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس ناخن های غیر طبیعی دارند. ناخن های پسوریاتیک اغلب دارای حاشیه ای افقی سفید یا زرد در نوک ناخن به نام Onycholysis دفاعی هستند زیرا ناخن از پوست خارج می شود. اغلب نقاط کوچک در صفحه ناخن وجود دارد و ناخن اغلب زرد و خرد شده است.

همان درمان برای پسوریازیس پوست برای پسوریازیس ناخن سودمند است. با این حال، از آنجایی که ناخن ها به آرامی رشد می کنند. پسوریازیس ناخن با فتوتراپی و استروئیدها (کرم یا تزریق) درمان می شود. اگر داروها شرایط پسوریازیس ناخن را بهبود ندهند، پزشک ممکن است ناخن را جراحی کند.

پسوریازیس می تواند همراه با یک آرتریت مخرب به نام آرتریت پسوریازیس باشد. آسیب می تواند به اندازه کافی جدی باشد تا به طور دائم به مفاصل آسیب دیده آسیب برساند. جلوگیری از آسیب مفصلی در چنین مواردی بسیار مهم است.
آرتریت پسوریاتیک چیست؟

آرتریت روده ای یک بیماری مزمن است که به شکل التهاب پوست و مفاصل مشخص می شود. حدود ۱۵٪ -۲۵٪ از بیماران مبتلا به پسوریازیس نیز التهاب مفاصل خواهند داشت . آرتریت پسوریاتیک بیماری روماتیسمی سیستمیک است که نه تنها باعث التهاب پوست می شود، بلکه در چشم ها، قلب، کلیه ها و همچنین ریه ها اثر می گذارد. در حال حاضر علت آرتروز پسوریازیس ناشناخته است، اما ترکیبی از ژنتیک، خود ایمنی و محیط زندگی فرد است.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری پسوریازیس می شوند؟

در ابتدا می بایست به این نکته بپردازیم که بیماری پسوریازیس یک بیماری پوستی می‌باشد، و این مسئله کاملا پر واضح است که همواره پوست بدن ما با بسیاری از محرک های بیرونی در تماس می‌باشد و ما به همراه پوست خود با آنها ارتباط برقرار میکنیم، پس میتوان گفت که بدن ما همواره در موقعیت های مختلفی همچون، گرما، سرما، و… قرار میگیرد که در این صورت پوست ما بیشترین تاثیر را از محیط به سوی خود جذب می‌نماید.
از این جهت می‌توان گفت که پوست بدن افراد ممکن است دچار بیشترین میزان از آسیب دیدگی شوند و بیماری های مختلف پوستی دچار شوند.
پسوریازیس یک نوع بیماری پوستی می‌باشد، که ممکن است خیلی از افراد اطلاعات کافی در رابطه با این بیماری نداشته باشند، در ادامه قصد داریم تا به معرفی کامل این بیماری و عواملی که سبب بروز بیماری پسوریازیس می‌شود بپردازیم.
این بیماری تاثیر مستقیمی بر روی سلول های پوستی می‌گذارد و سبب می شود تا چرخه زندگی آنها به طور طبیعی به فعالیت خود ادامه ندهند، که در نتیجه این تغییر در فرایند چرخه سلول ها می تواند منجر شود که آنها شروع به تقسیم سلولی نمایند.
چنانچه تقسیم سلولی با سرعت بیشتری انجام گیرد، و به حالت طبیعی این تقسیم صورت نگیرد، در نتیجه با میزان زیادی از سلول های تولید شده در سطح پوست مواجه خواهیم بود، که میزان آنها از حد طبیعی و مجاز بیشتر است، این سلول ها باعث می‌شوند تا بر روی پوست قسمت های قرمز نمایان شود، در این صورت می توان گفت که این بیماری جز بیماری های پوستی خود ایمنی می‌باشد، چراکه این فرایند در داخل بدن و بدون هیچ محرک دیگری بلکه توسط خود بدن انجام می شود.
به طور طبیعی و معمول در بدن انسان سلول های سالم جایگزین سلول های آسیب دیده و مرده پوست می‌شوند، که اختلالی در روند چرخه زندگی سلول ها به وجود نیاید، اما چنانچه فردی مبتلا به بیماری پسوریازیس شود، با توجه به اختلالی که در چرخه سلولی آن شخص پیش آمده است، پیام عصبی صحیحی از پوست به مغز فرستاده نمی‌شود، و پیش از اینکه ریزش و جداشدن سلول های مرده و اسیب دیده صورت بگیرد، تولید سلول با میزان بسیار زیاد انجام میشود، که در نتیجه آن پوست فرد پوسته پوسته خواهد شد و از حالت طبیعی خود خارج می‌شود.
شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که این بیماری از چه طریقی به بدن انسان وارد میشود، در پاسخ به این سوال میتوان گفت که این بیماری واگیردار و مسری نخواهد بود و به هیچ وجه شخصی از این طریق به این بیماری مبتلا نمی‌شود، بلکه با توجه به تحقیقات پزشکی نشان داده شده که این بیماری یک بیماری ژنتیکی می‌باشد.
که معمولا به عنوان یک بیماری شایع از آن یاد نمی‌شود، چراکه درصد کمی از افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما چنانچه شخص به این بیماری مبتلا شود حتما تا پایان عمر این بیماری همراه آنها می‌ماند، که درمان این بیماری به این صورت انجام می شود که پزشکان سعی به عمل می آورند تا سرعت رشد سلول‌های پوست را کاهش دهند.
در ادامه قصد داریم تا به معرفی عواملی که سبب بروز این بیماری می‌شوند بپردازیم، همان طور که در پیش تر به آن پرداختیم این بیماری ژنتیکی می‌باشد، در واقع هنوز به طور کامل مشخص نشده است که علل اصلی بروز این بیماری چیست، اما با توجه به تحقیقات انجام‌شده مشخص شده است که عواملی هستند که می‌توانند سبب شوند تا این بیماری پیشرفت بیشتری داشته باشد، عواملی همچون،

بخوانید
شانه یخ زده چیست؟

۱- ژنتیک

به طور کلی اولین عللی که در بروز بیماری پسوریازیس می‌تواند موثر باشد، سابقه خانوادگی افراد است که این دسته از افراد ممکن است از یکی از والد های خود این بیماری را به ارث ببرند، که در این صورت افراد از سنین کودکی شاهد بروز این بیماری پوستی خواهند بود.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری پسوریازیس می شوند؟

۲-استرس

 استرس می‌تواند عامل بسیار پررنگی به شمار رود که سبب شود تا شدت بیماری های مختلف در افراد روند افزایشی پیدا کند، که این گزینه در خصوص بیماری پسوریازیس نیز صدق میکند، چنانچه فرد مبتلا به این بیماری در معرض استرس بیشتر از حد قرار گیرد و از آرامش روحی و روانی کافی برخوردار نباشند، در واقع باعث شده است تا بیماری آن افزایش یابد.

۳- هورمون‌ها

از دیگر عواملی که تاثیر مستقیمی بر روی بیماری پسوریازیس دارد، هورمون های بدن افراد می‌باشد، که پزشکان بر این نظر واقف اند که رسیدن به سن بلوغ در افراد و بارداری، می‌تواند این بیماری را افزایش دهد.

۴- داروها

 استفاده از برخی از داروها می تواند باعث شود تا میزان بیماری پسوریازیس در افراد سیر صعودی پیدا کند و سرعت پیشرفت این بیماری پوستی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. داروهایی همچون داروهای ضد مالاریا، لیتیم، داروهای فشار خون و…البته ناگفته نماند که تنها مصرف برخی از بیماری ها نمی تواند منجر به افزایش سیر صعودی پیشرفت این بیماری شود بلکه در برخی از موارد قطع بعضی از داروها نیز می تواند سبب پیشرفت این بیماری در بدن شود.

۵- چاقی

 چرا افراد از وزن مناسب برخوردار نباشند و دارای اضافه وزن یا چاقی بسیار زیاد باشند این شانس را دارند که در معرض بیماری پسوریازیس قرار بگیرند و چنانچه دارای این بیماری باشد میزان پیشرفت این بیماری در بدن آنها افزایش یابد، چرا که همواره برخوردار نبودند از وزن ایده آل و متناسب برای هر فرد می تواند مشکلات جدی را برای او به همراه داشته باشد.

بخوانید
سکته مغزی

۶- مصرف دخانیات و الکل

چنانچه فردی مبتلا به این بیماری پوستی باشد به هیچ عنوان نباید از نوشیدنی های الکلی و یا استعمال دخانیات استفاده نمایند چرا که تاثیر بسیار بسزایی در تحریک این بیماری به همراه دارد.

 انواع پسوریازیس

بیماری پوستی پسوریازیس انواع مختلفی دارد.

۱- پسوریازیس پلاکی

این نوع از این بیماری، به عنوان شایع­ترین نوع پسوریازیس شناخته شده است. که با نشانه هایی همچون، ایجاد لکه های پوستی خشک، برجسته و بر روی پوست افراد پدیدار میشود. که بر روی سطح آنها پوسته های نقره ای قرار دارد.که ممکن است در برخی از افراد با سوزش، خارش و یا درد همراه باشد.  پسوریازیس پلاکی به طور معمول در نواحی همچون بر روی آرنج، زانو، کمر و پوست سر ظاهر می­شود، که میزان آن بر روی سطح پوست برای هریک از افراد با توجه به عوامل مختلفی متفاوت می‌باشد.

۲- پسوریازیس ناخن

 نوع دیگر این بیماری به پسوریازیس ناخن معروف می باشد که از آنجایی که از نامش هم پیداست معمولا بر روی ناخن ها و یا انگشتان پا پدیدار می‌شوند، و این نقطه از پوست بدن را درگیر می‌نمایند، که در این صورت فرد با عوارضی همچون, ممکن است حفره هایی ایجاد شود در آن نواحی، و یا ناخن دیگر رشد طبیعی خود را از دست دهد، همچنین ممکن است تغییر رنگ بر روی ناخن به وجود بیاید.همچنین ناخن­های مبتلا به پسوریازیس، ممکن است شل شوند و از بستر ناخن  به طور کامل جدا شوند.

۳- پسوریازیس گوتات

این نوع از این بیماری پوستی زمانی رخ می‌دهد که در بدن فرد یک عفونت  باکتریایی به وجود آید. مثل زمانی که فرد دچار گلودرد شود و در نتیجه در بدن او عفونت باکتریایی رخ دهد. در این صورت می توان گفت که پسوریازیس از نوع گوات می باشد، که با نشانه هایی همچون،  پوسته­ پوسته شدگی بر روی تنه، بازوها یا پاها همراه می‌باشد.

بخوانید
تیروئید عصبی چیست؟

 انواع پسوریازیس

۴- پسوریازیس معکوس

محل ظاهر شدن پسوریازیس معکوس، معمولاً بر روی قسمت هایی از بدن همچون چین های کشاله ران باسن و پستان ها می باشد. این نوع از بیماری که به پسوریازیس معکوس معروف می باشد. سبب میشود تا لکه های صاف بر روی پوست قرمز به وجود آید.

۵- پسوریازیس پوسچولار

این نوع از این بیماری بازخورد متفاوت تری دارد، چرا که باعث می‌شود تا ضایعات چرکی در قسمت های مختلفی از بدن به وجود بیاید.

۶- پسوریازیس اریتودرمیک

این نوع از بیماری پسوریازیس از نسبت به سایر انواع آن بسیار کمتر می‌باشد. که سبب میشود تا کل بدن با نوعی بثورات قرمز پوشانده شود و به همراه خود خارش و یا سوختگی شدیدی به همراه داشته باشد.

۷- آرتروز پسوریازیس

آرتروز پسوریازیس، سبب میشود تا فرد درد زیادی را در ناحیه مفاصل خود حس کند چرا که باعث متورم شدن آنها می شود‌.

علائم بیماری پسوریازیس

هر فردی مبتلا به بیماری شود قطعاً با علائم و نشانه های متفاوتی مواجه خواهد شد اما در ادامه می خواهیم به برخی از شایع ترین نشانه ها و علائمی که به طور واضح نشان دهنده بیماری پسوریازیس میباشند بپردازیم.

۱- ایجاد پینه­ های ملتهب، برجسته و قرمز رنگ بر روی سطح پوست

۲- ترک خوردن پوست قرمز و خونریزی آن

۳- احساس درد سوزش و خارش در اطراف پینه­ ها

علائم بیماری پسوریازیس

۴- متورم شدن مفاصل

۵- به وجود آمدن فلس­ ها یا پلاک ­های نقره­ای روی پینه­ های قرمز

۶- نازک شدن ناخن­ها، سوراخ­ شدن یا برآمده شده آن­ ها

۷- به وجود آمده تاول­ های پر از چرک روی لکه­ های قرمز پوست