آزمایش‌های چکاپ کامل بدن زنان

آزمایش‌های چکاپ کامل بدن زنان، به منظور تشخیص سریع برخی از بیماری‌ها انجام می‌شود.

از آنجایی که با توجه به شرایط خاص فیزیولوژیکی بدن خانم‌ها امکان بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان دهانه رحم، پستان، روده بزرگ از یک سو و شیوع بالای کلسترول خون، پوکی استخوان و دیابت از سوی دیگر زیاد می‌باشد؛ به همین دلیل انجام منظم چکاپ کامل ضروری است.

چکاپ برای تشخیص سرطان سینه

برای تشخیص سرطان سینه دونوع روش وجود دارد: معاینه‌ توسط پزشک متخصص و ماموگرافی.

معاینه توسط پزشک متخصص:

خانم‌ها در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی باید هر یک تا سه سال سینه‌هایشان توسط پزشک متخصص زنان معاینه کلینیکی‌ شود. بعد از ۴۰ سالگی این معاینه باید هر سال انجام شود. در این روش پزشک متخصص سعی می‌کند با لمس توسط انگشتان خود توده‌ها و برآمدگی‌های غیرطبیعی را تشخیص دهد.

ماموگرافی:

در روش دوم، ماموگرافی، خانم‌های در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال باید سالی یکبار این آزمایش را انجام دهند. از سن ۵۰ تا ۷۵ سالگی باید سالی دوبار و از سن ۷۵ سالگی به بعد باید با نظر پزشک این آزمایش را تکرار کنند. در ماموگرافی سینه‌ها تحت فشار نسبی قرار می‌گیرند سپس با استفاده از اشعه‌ی ایکس از آن‌ها عکس‌برداری می‌شود.

در این روش می‌توان توده‌هایی که تشخیص آن‌ها به راحتی ممکن نیست را تشخیص داد. نتیجه‌ی طبیعی این آزمایش خطر سرطان را بطور صددرصد رد نمی‌کند بنابراین این آزمایش را باید بطور منظم تکرار کنید. خانم‌هایی که نتیجه‌‌ی آزمایش آنها مشکوک بوده است ممکن است به ام‌آرآی و سونوگرافی هم احتیاج پیدا کنند.

بخوانید
چکاپ کامل بدن

چکاپ برای تشخیص سرطان‌های جنسی

آزمایش پاپ‌اسمیر:

با انجام آزمایش پاپ‌اسمیر می‌توانید سلامتی جنسی خود را محک بزنید. آزمایش پاپ‌اسمیر سلول‌های غیرعادی دهانه‌ی رحم را تشخیص می‌دهد و شما می‌توانید با برداشتن آن‌ها از ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم پیشگیری کنید.

آزمایش پاپ‌اسمیر به این صورت است که‌‌ پس از ازدواج و شروع اولین رابطه جنسی، حداقل هر دو سال یکبار تا ۳۰ سالگی توصیه می‌شود. از ۳۰ سالگی به بعد نیز اگر نتیجه سه‌بار پاپ‌اسمیر پشت سر هم طبیعی باشد می‌توان هر سه سال ‌یکبار آن را تکرار کرد.

برای انجام پاپ‌اسمیر، پزشک با قرار دادن وسیله‌ای به نام اسپکولوم داخل واژن سعی می‌کند کانال واژن را باز کند و آن را به خوبی بررسی کند. توجه داشته باشید که ۷۲ ساعت قبل از انجام آزمایش باید از شست‌وشوی داخل واژن با آب و مواد ضدعفونی‌کننده پرهیز کنید. این آزمایش همچنین نباید در دوران قاعدگی یا خونریزی فعال انجام شود.

آزمایشHPV  (پاپیلومای انسانی) یا زگیل تناسلی:

آزمایش بعدی که باید حتما انجام شود، آزمایش HPV است. آزمایش HPV را از ۳۰ سالگی باید هر پنج سال یک‌بار  انجام دهید، برای انجام آزمایش HPV پزشک موردنظر با استفاده از یک دستگاه مخصوص از سلول‌های دهانه رحم نمونه برداری می‌کند و آن را برای آزمایشگاه می‌فرستد تا هرگونه تغییر سلولی منجر شده به سرطان را تشخیص دهد.

سنجش تراکم استخوان

خانم‌ها با افزایش سن با مشکلاتی همچون نرمی استخوان یا شکستگی خودبخودی استخوان‌ها مواجه می‌شوند. از این رو لازم است که بعد از سن ۶۵ سالگی بطور منظم آزمایش سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.

بخوانید
ویزیت متخصص قلب در منزل

آزمایش دیابت

دیابت یکی از بیماری‌های شایع است که هر دوجنس را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از این رو لازم است که بعد از سن ۴۵ سالگی بطور منظم قندخون ناشتا و میزان هموگلوبین A1C از طریق آزمایش خون بررسی شود.

آزمایش کلسترول

با افزایش کلسترول خون، خطر ایجاد پلاک در عروق هم افزایش می‌یابد و باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. به همین دلیل برای زنان بالای ۲۰ سال توصیه می شود که هر ۵ سال یک بار میزان کلسترول خون خود را اندازه گیری نمایند.

چکاپ فشار خون

فشار خون بالا یکی از عامل‌های بروز سکته قلبی و مغزی می‌باشد. از این رو باید با چکاپ منظم فشار خون خود از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کنند.

آزمایش سرطان روده بزرگ (کولونوسکوپی)

یکی از مشکلات شایع در سنین بالای ۵۰ سال، ابتلا به سرطان روده بزرگ است. به همین دلیل به خانم‌های بالای ۵۰‌سال و خانم‌های جوان‌تری که خطر بروز این بیماری در خانواده آنها بالا است، توصیه می شود که حتما تست کولونوسکوپی را انجام دهند.

بررسی سلامت پوست

وجود هرگونه لک و قرمزی روی پوست می‌تواند نشانه‌ی سرطان پوست باشد. به همین دلیل لازم است که هر چند وقت یک‌بار به پزشک متخصص مراجعه کرده و وضعیت سلامت پوست خود را بررسی کنید.

بررسی سلامت چشم

یکی  از راه‌های بررسی سلامت چشم تست آب سیاه چشم است. تست آب سیاه چشم یکی از تست‌هایی است که برای پیشگیری از کوری و مشکلات چشمی توصیه می‌شود.

سخن آخر

در نهایت به خانم‌ها توصیه می‌شود که در جهت حفظ سلامتی خود به آزمایش‌های گفته شده توجه کنند و بطور منظم آن‌ها را انجام دهند؛ چراکه انجام به موقع چکاپ کامل در تشخیص به موقع بیماری کمک کرده و همچنین سبب کاهش چشم‌گیر هزینه‌های درمان می‌شود. (آزمایش خون در منزل)

بخوانید
کمک های اولیه پزشک در منزل

پیام بگذارید