هپاتیت c

هپاتیت C (HCV) یک ویروس است که باعث التهاب کبد می شود. هپاتیت به معنای التهاب کبد است.  ویروس های دیگر این خانواده شامل هپاتیت A و هپاتیت B هستند. ویروس ها رفتارهای متفاوت و حالت های مختلف انتقال دارند. هپاتیت C می تواند باعث آسیب جدی کبد، نارسایی کبدی، سرطان کبد و حتی مرگ شود.
هپاتیت C یک بیماری مرتبط به خون است، به این معنی که از طریق تماس با خون آلوده منتقل می شود. معمولا ویروس از طریق یک زخم بازبر روی پوست وارد بدن می شود.

آیا هپاتیت C مسری است؟

بله، هپاتیت C مسری است. شایع ترین شیوه انتقال هپاتیت C از طریق تزریق است. به اشتراک گذاری سوزن ها با فردی که آلوده شده است می تواند هپاتیت C را منتقل کند. متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند ویروس را از طریق آسیب دیدگی به انسولین متوقف کنند. پیش از سال ۱۹۹۲، در امریکا انتقال خون به شکل امروزی ایمن نبود ، بنابراین برخی افراد هپاتیت C را از انتقال خون آلوده به ویروس کسب کرده اند. به ندرت، نوزادان متولد شده از مادران آلوده به هپاتیت C این ویروس را دریافت می کنند. هپاتیت C همچنین می تواند با داشتن رابطه جنسی با یک فرد آلوده یا به اشتراک گذاری موارد شخصی (تیغ یا مسواک) با کسی که ویروس دارد،انتقال یابد.

علائم هپاتیت C ؟

در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C هیچ نشانه ای ندارند، به خصوص در مراحل اولیه. در این افراد علائم ممکن است سالها، حتی دهه ها بعد، هنگامی که آسیب کبدی رخ می دهد، نمایان شود. علائم بین دو هفته تا ۶ ماه پس از عفونت ایجاد می شود. میانگین زمان رشد علائم ۶ تا ۷ هفته پس از آسیب ویروس است. فرد مبتلا به هپاتیت C ، ویروس را به دیگران منتقل می کند. علائم هپاتیت C ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تب خفیف تا شدید
خستگی
درد شکم
از دست دادن اشتها
حالت تهوع
استفراغ
ادرار تیره رنگ
مدفوع رنگی
قرمزی پوست (زردی)

چگونه برای جلوگیری از عفونت هپاتیت  C اقدام کنیم ؟

هپاتیت C یک عفونت خونی است. برای کاهش خطر عفونت، اجتناب از اشتراک اقلام شخصی (مسواک و تیغ) با دیگران مهمترین عامل است. از داروهای تزریقی کمتر استفاده کنید. اگر از مواد تزریقی استفاده می کنید، هرگز سوزن و تجهیزات را با دیگران به اشتراک نگذارید. خالکوبی و سوراخ کردن بدن می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی. ب

هپاتیت C چگونه جلوگیری می شود

اگر هپاتیت C دارید، باید از این اقدامات احتیاطی معمول جهت جلوگیری از گسترش یا انتقال هپاتیت C به دیگران پیروی کنید.

 هر گونه اشیایی که با خون شما تماس گرفته اند را بشویید
پاک کردن خون ریخته شده در سطوح با سفید کننده و آب
وسایل شخصی که خون شما را بر روی آن ریخته است را به اشتراک نگذارید
اگر نوک پستان حانم های شیرده خون ریزی دارد، از شیر دادن به کودکتان بپرهیزید
خون، اسپرم یا اندام را اهدا نکنید.

عفونت هپاتیت C چقدر شایع است

عفونت هپاتیت C یک بیماری عفونی ویروسی است که کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ویروس هپاتیت C (HCV) منتقل شده از طریق خون و مایعات بدنی آلوده شده است.
اکثر افراد با این بیماری در ابتدا علائم خاصی ندارند، و به همین دلیل اغلب به عنوان “قاتل ساکت” شناخته می‌شود.
اما در طول زمان، عفونت می‌تواند به طور آهسته و پیشرونده به آسیب کبد و توسعه بیماری‌های کبدی مزمن مانند سیروز و سرطان کبد منجر شود.
روش‌های انتقال ویروس هپاتیت C شامل استفاده از سوزن‌های آلوده، تزریق مواد مخدر، انتقال خون و مشتقات خونی آلوده، انتقال از مادر به نوزاد در طی زایمان، و در موارد نادر، انتقال جنسی است.
همچنین در خصوص افرادی كه اقدام به انجام خال كوبی، تتو و یا سوراخ كردن گوش خود می نمایند و این فرایند را در اماكن نامطمئن انجام میدهند، نیز را میتوان جز گروه هایی از افراد دانست كه احتمال  ابتلا به ویروس هپاتیت C در انها وجود دارد و باید تحت کنترل قرار گیرند.
برای تشخیص هپاتیت C، آزمایش خونی خاصی به نام آزمایش HCV RNA و آزمایش‌های دیگر برای بررسی وضعیت کبد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
درمان هپاتیت C شامل داروهای ضد ویروسی است که به عنوان مثال شامل مجموعه‌های دارویی مانند مهارکننده‌های NS5A و مهارکننده‌های NS5B می‌شوند.
بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به هپاتیت C، جلوگیری از تماس با خون و مایعات بدنی آلوده و اتخاذ اقدامات بهداشتی مانند استفاده از سوزن‌ها و وسایل پزشکی یکبار مصرف و استفاده از روش‌های محافظتی در روابط جنسی است.
شیوع عفونت هپاتیت C به شدت وابسته به منطقه جغرافیایی و وضعیت اقتصادی و بهداشتی کشورها است.
در سطح جهانی، تقریباً 71 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت C هستند، که حدود 1٪ جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.
اما در برخی مناطق و جمعیت‌ها، این شیوع می‌تواند بسیار بالاتر یا پایین‌تر باشد.
برای مثال، در برخی مناطق آفریقا و آسیا، شیوع هپاتیت C بالا است، در حالی که در برخی کشورهای توسعه‌یافته، نرخ ابتلا به هپاتیت C کاهش یافته است.

بخوانید
سکته مغزی

عفونت هپاتیت C چقدر شایع است

این بیماری به صورت ناگهانی به سراغ افراد نمی آید بلکه پس از گذر مراحل مشخصی، به اوج خود می‌رسد و بدن فرد را به خود درگیر می‌کند، معمولا میتوان مراحل مبتلا شدن به این بیماری را در دو مرحله مجزا قرار دهیم که، مرحله نخست معمولا با نشانه خاصی همراه نمی باشد، اما در برخی از موارد نیز دیده شده است که در مرحله اول فرد دچار به سرماخوردگی و یا زردی می شود.
پس از اینکه فرد از مرحله نخست گذر کند فرد در مرحله دوم دوره بیماری قرار می‌گیرد، در این مرحله بیماران به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته ای از این بیماری نجات پیدا می‌کنند، و ا که این ویروس در بدن آنها از بین می‌رود، اما در دسته بعدی که درصد بیشتری از افراد را به خود اختصاص می‌دهند، این بیماری پیشرفت کرده و به فاز مزمن می رسند‌، یعنی به درجه ای از بیماری می‌رسند که به عنوان بیماری که دارای کبد چرب  می باشد به شمار می‌رود.
در این میان باید افزود که این بیماری بازه زمانی طولانی را به خود اختصاص می‌دهد، معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ سال طول میکشد تا فرد به طور کامل با این بیماری درگیر شود.

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت c هستند؟

همانطور که در پیش تر به آن پرداختیم، در حال حاضر در کشور ما شایع ترین راه انتقال این بیماری از طریق سرنگ و وسایلی است که برای تزریق مواد مخدر بین افراد مشترک است، از این رو می‌توان متوجه شد که بیشترین افرادی که در معرض ابتدا به هپاتیت C هستند، افراد معتاد می باشند.
دسته ای دیگر از افراد که احتمال مبتلا شدن آنها به این بیماری وجود دارد، مجروحان جنگ تحمیلی می باشند، چرا که به طور کلی از سال ۱۳۷۵ به بعد، تشخیص وجود هپاتیت C در خون افراد به روی کار آمد، از این رو احتمال اینکه آن دسته از مجروحانی که به آنها خون رسانی شد، مبتلا به این بیماری شده باشند وجود دارد، در نتیجه باید اقدام به انجام آزمایشات فوق نمایند‌.
در کل چنانچه افرادی در شرایطی قرار گیرند که امکان انتقال این بیماری وجود داشته باشد، می‌توانند جز افرادی قرار گیرند که در معرض مبتلا به این بیماری قرار گرفته اند، افرادی که به بهداشت فردی توجه ای نمی‌کنند و اقدام به استفاده از از تیغ اصلاح، مسواک، ریش تراش یا هر وسیله شخصی دیگری که توسط فرد دیگری مورد استفاده قرار گرفته است، و خون آلوده آن فرد مبتلا روی آن وجود دارد، مینمایند، در معرض مبتلا به این بیماری واقع خواهند شد.

بخوانید
بیماری پارکینسون چیست؟

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت c هستند؟
اشخاصی که فرایند پیوند عضو را انجام می‌دهند نیز می‌تواند جز دسته اشخاصی قرار گیرند که به این بیماری مواجه شده اند چرا که این بیماری از فرد آلوده به ویروس هپاتیت به فرد سالم با پیوند عضو منتقل خواهد شد.
در خصوص اشخاصی که تماس جنسی بدون مراقبت و غیر ایمن انجام میدهند نیز درصد وقوع این رخ داد بسیار زیاد است.
اما همچنین ناگفته نماند که دست دادن، بوسیدن، فضای مشترك، هوا، در آغوش گرفتن، معاشرت معمولی و شنا كردن جز مواردی نیستند  كه باعث شوند تا هپاتیت C از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
کادر درمانی و اشخاصی که در بیمارستان ها درمانگاه ها و یا کیلینیک ها مشغول به کار می باشند نیز می‌تواند در معرض ابتلا به این بیماری قرار گیرند، البته چنانچه اقدام به استریل کردن تجهیزات آلوده بیمارستانی نکنند.

 

عوارض هپاتیت C چیست

هپاتیت C می‌تواند درصد بسیاری از افراد را به خود درگیر نماید، و چنانچه افراد به این بیماری دچار شوند، این بیماری عوارض مختلفی را در بدن آنها به وجود آورد، از این رو پیشنهاد می‌شود تا چنانچه افراد متوجه شدند که در شرایط و موقعیتی قرار گرفته اند، که ممکن است به این بیماری مبتلا شده اند، حتما اقدام به انجام آزمایشات فوق نمایند‌.
و پس از آنکه دریافتند به این بیماری مبتلا شده اند، حتما اقدام به درمان آن کنند و اجازه ندهند که این بیماری عوارض جبران ناپذیری را برای آنان به ارمغان آورد.

 

۱- سیروز

سیروز از جمله عوارضی است که در اثر تحت درمان قرار نگرفتن فرد مبتلا به بیماری هپاتیت C در ان به وجود می آید، در این صورت بافت و سلول های اولیه کبد از بین می‌رود، در نتیجه کبد دیگر نخواهد توانست تا به عملکرد همیشگی خود بپردازد.
در پی آن پس از بین رفتن سلول های اولیه کبد بافت پوششی جایگزین آنها می‌شوند و طی این جانشینی جریان خون به کبد کاهش پیدا می‌کند.

بخوانید
درمان برفک دهان بزرگسالان

۲-نارسایی کبد

 کبد فرد مبتلا به هپاتیت C همواره در حال تخریب و از بین رفتن خواهد بود، که موجب می‌شود تا کبد عملکرد صحیح خود را از دست بدهد و دیگر نتواند مکانیسم خود را به خوبی اجرا نمیاید.

۳-مبتلا شدن به سرطان کبد

 چنانچه فردی مبتلا به بیماری هپاتیت C شود، ممکن است در معرض مبتلا شدن به سرطان کبد نیز قرار گیرد، که از جمله عوارض عدم درمان این نوع هپاتیت می‌باشد.
اما در این خصوص دو حالت وجود دارد، در برخی از موارد به هر حال فرد به سرطان کبد مبتلا می‌شود، زمانی امکان این رخ داد وجود دارد که فرد در فاز مزمن هپاتیت بزار داشته باشد، و کبد او به شدت درگیر باشد.
اما گاهی نیز ممکن است فرد هنوز در معرض ابتلا شدن به سرطان کبد قرار نگرفته باشد که باید با توجه به تشخیص پزشک و انجام آزمایش های مرتبط به چگونگی آن پی برد.
از این رو پیشنهاد میشود تا حتما این بیماری را جدی بگیرد، و اگر به طور ناخواسته در شرایطی قرار گرفتید که امکان این موضوع را دادید که به این بیماری مبتلا شده اید، به نشانه هایی که ممکن است بعد از حدود تقریبا سه ماه به سراغتان بیاید همچون،

  • ادرار غلیظ و تیره‌رنگ
  • حساس ضعف و خستگی
  • تب
  •  تغییر رنگ مدفوع
  • درد مفاصل
  •  کاهش اشتها
  • تهوع و استفراغ
  •  درد شکم
  • زرد شدن پوست و چشم‌ها مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید و برای مطلع شدن از این موضوع که آیا مبتلا شده آید یا نه، اطمینان حاصل نمایید.

عوارض هپاتیت C چیست

و متاسفانه تا به امروز هیچ واکسنی برای مصونیت در برابر هپاتیت C نداریم، از این رو به همه افرادی که قصد ازدواج دارند پیشنهاد میشود تا پیش از ازدواج با انجام آزمایش های مربوط اقدام به تشخیص این دسته از بیماری ها نمایند، و چنانچه هریک از زوجین مبتلا به این بیماری بود، با پزشک متخصص مشورت هایی انجام دهند‌.

پیام بگذارید