تست کرونا در منزل

جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی مدوام

همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان که منجر به کووید-19 می­‌شود، خبرگزاری­‌های رسمی بهداشت تاکید دارند که شستن مداوم و صحیح دست­‌ها یکی از موثرترین روش­‌های پیشگیری از شیوع عفونت و بیماری است. طبق توصیه­‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، باید به‌­منظور جلوگیری از شیوع میکروب‌ها دست کم 20 ثانیه دستان خود را ضدعفونی کنیم. می­‌توان برای زدودن میکروب از مواد الکلی برای ضدعفونی دست‌­ها استفاده کرد که دست کم حاوی الکل 60% باشد اما هیچ‌­چیز به‌­اندازه­‌ی آب و صابون در پاک کردن گرد و غبار یا مواد شیمیایی مضر موثر نیست. به­‌علاوه، مواد ضدعفونی­‌کننده تمام گونه­‌های میکروب را از بین نمی­‌برد.

با این­که شستن مداوم دست­‌ها روشی مطمئن برای دور کردن بیماری است، به‌­گفته­‌ی متخصصین امراض پوست می­‌تواند منجر به خشکی پوست یا تشدید آن شود. در این نوشته راه‌های مقابله با خشکی پوست دست را بخوانید.

دهیدراسیون (کم‌­آبی بدن) چیست و چگونه درمان می‌شود؟

دهیدراسیون به به معنی کمتر بودن میزان آب ورودی بدن در مقایسه با میزان آب خروجی است. در صورت عدم درمان، این عارضه می­‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. کودکان و افراد بالای 65 سال، بیشتر در معرض کم­‌آبی هستند. احتمالا بدن شما در صورت داشتن علائم آنفلوانزا یا کروناویروس، دچار کم‌­آبی خواهد شد. در این نوشته با راه‌های درمان کم‌آبی آشنا می‌شوید.

تاثیر استرس روی سیستم ایمنی بدن

افراد زیادی به تجربه دریافته‌­اند که بین اضطراب و بیماری ارتباط وجود دارد. هنگامی که در خانه یا محل کار دچار اضطراب می‌شویم، سرماخوردگی، آنفلونزا، تبخال و حساسیت تشدید می­‌شود. به همین دلیل ویروس کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست. افراد مبتلا به ویروس کرونا اگر تحت استرس قرار بگیرند دچار تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این نوشته بررسی می کند که استرس می تواند چه تاثیرات مخربی روی سیستم دفاعی و ایمنی بدن داشته باشد.

اضطراب (استرس مخرب و شدید) ناشی از ویروس کرونا

اکنون نه تنها کشور ما، بلکه همه جهان با بیماری جدیدی مواجه شده است. این بیماری کووید 19 (COVID-19: COrona VIrus Disease 2019) نامیده شده که به کرونا معروف شده است زیرا ویروس جدیدی از نسل کروناویروس ها موجب ایجاد آن است. برای این بیماری تاکنون نه تنها درمان قطعی در اختیار نداریم، بلکه حتی اطلاعات ما در مورد آن هم بسیار کم است. اخبار بیماری و فوت، در کنار این واقعیت که بسیاری از افراد ممکن است تا دو هفته یا بیشتر ناقل ویروس باشند و حتی خودشان هم از آلودگی خودشان آگاه نباشند، موجب شده است تا ترس و استرس بسیاری برای افراد در مواجه با این ویروس ایجاد شود. استرس به این دلیل به وجود می آید که ما آینده و زندگی خودمان یا عزیزانمان را در خطر می بینیم. این نوشته را بخوانید تا با اضطراب ناشی از ویروس کرونا مقابله کنید.

اثرات استرس ناشی از ویروس کرونا روی کودکان و کاهش آن

امروزه با افزایش میزان شیوع بیماری کووید-19 در ایران و جهان، انتشار اخبار مربوط به آن، بحث قرنطینه خانگی موضوعی همگانی و حتی جهانی شده است. این مباحث متاسفانه در حضور کودکان نقل می شود و برای دنیای کوچک آنها این خبرها، مانند اخبار آخر الزمانی است و استرس زیادی را برای کودکان به همراه خواهد داشت. آنها ممکن است احساس کنند که دنیا به پایان رسیده و دیگر به حالت عادی باز نخواهد گشت. این نوشته را بخوانید تا بتوانید به کودکان خود در کنترل و کاهش استرس کمک کنید.

کنترل و کاهش استرس ناشی از ویروس کرونا

استرس با افزایش ترشح کورتیزول همراه است که بسته به میزان کورتیزول ترشح شده، واکنش هایی را در بدن ایجاد می کند. در گذشته های دور این هورمون می بایست ما را برای مقابله با حمله حیوان وحشی، دشمن، و یا فرار از موقعیت خطرناک آماده می کرد. این هورمون موجب ایجاد آمادگی جسمانی بیشتر و تولید انرژی برای واکنش سریعتر و قوی تر در برابر خطر می شود. اما در شرایط فعالی این استرس اگر طولانی باشد، می تواند منجر به اضطراب بشود که آثار بسیار مخربی در بدن ما دارد. در این نوشته بخوانید که چطور می توانیم استرس ناشی از شیوع همه گیر کروناویروس را کنترل کنیم و کاهش دهیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا

ترس از ویروس کرونا منجر به افزایش جستجو های آنلاین شده است و اطلاعات نادرست زیادی در مورد چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن مشاهده می‌شود. آیا غذاهایی وجود دارد که بتوانند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کنند؟ آیا ویتامین‌ها می‌توانند کمک کنند؟ سیستم ایمنی، شبکه پیچیده از سلول‌ها، ارگان‌ها و بافت‌ها است که با هم همکاری می‌کنند تا از بدن در برابر عفونت محافظت کنند. در حالی که ژنتیک نقش بسیار مهمی دارد، اما از مطالعه دوقلوها می‌دانیم که قدرت سیستم ایمنی ما تا حد زیادی تحت تاثیر فاکتورهای غیروراثتی است. میکروب‌هایی که در طول زندگی در معرض آن‌ها هستیم و فاکتور های سبک زندگی، مانند استرس، خواب، رژیم غذایی و ورزش نقش بسیار مهمی را در تقویت واکنش سیستم ایمنی ما ایفا می‌کنند.